Gyógygomba allergia ellen: melyik a legjobb választás?

Allergia ellen gyógygomba

Adaptogénként és farmakológiai tulajdonságaik révén a gyógygombák egy sor rendellenesség kezelésében vagy azok tüneteinek enyhítésében állnak szolgálatunkra. Nincs ez másképp az allergia esetében sem. Az allergia világszerte egyre nagyobb problémát jelent, és sürgősen szükség van új megelőző és terápiás módszerekre. A gyógygombákra e téren is számíthatunk. Cikkünkből kiderül, melyikeket érdemes használni.

Mi köze a májnak az allergiához?

Az allergia a környezetben lévő anyagokkal szembeni túlérzékenységből ered. A legfőbb allergének a por, a pollen, a cigarettafüst és állati szőr, míg a leggyakoribb allergiás betegségek a szénanátha, az asztma, az ekcéma és a csalánkiütés. A szervezetben termelődő hisztamin és más kémiai mediátorok az enyhétől az életveszélyesig terjedő allergiás reakciókat okozhatnak. A hagyományos kínai orvoslás szerint a máj nem megfelelő állapota túlérzékenységet és allergiás reakciókat, valamint számos tünetet okoz. Megtisztítása és erősítése segíthet megelőzni és kezelni jó néhány betegséget, és ebben segítségünkre vannak a gyógygombák. A bokrosgoba (Grifola frondosa, maitake) és a pecsétviaszgomba (Ganoderma lucudum, reishi) a legjobb májerősítők közé sorolhatók, amelyeket a kínai orvoslásban általában a májfunkciók védelmére és megerősítésére használnak. Az állatkísérletek azt mutatják, hogy a maitake és a reishi kivonatok védenek a mérgező vegyszerek által kísérletileg előidézett májkárosodástól. A máj a vércukorszint szabályozásában is szerepet játszik azáltal, hogy segít megelőzni a hipoglikémia kialakulását. Az allergiák gyakran a kiegyensúlyozott vércukorszint fenntartásával is enyhíthetők.

Allergiallenes pecsétviaszgomba

Bizonyítékok támasztják alá, hogy a pecsétviaszgoma előnyös a szezonális allergiás tünetek, az asztma, sőt a krónikus allergiás hörghurut és ekcéma ellen. Többféleképpen is képes csökkenteni az allergia hatásait. Szteroidszerű gyulladáscsökkentő vegyületeket tartalmaz, úgynevezett triterpéneket, amelyek gátolják a gyulladást és az allergiás tünetekért felelős hisztamin termelődését, amely orrfolyást, könnyező szemet, csalánkiütést és a hörgők összehúzódását idézi elő. Összetevői gátohatják a gyulladásos citokinek, például a prosztaglandinok felszabadulását, csökkentve az allergiás reakció tüneteit. Sok szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszer potenciálisan súlyos mellékhatásokkal jár, azonban a reishinek kevés mellékhatása volt, ha akadt egyáltalán. A kínai klinikai vizsgálatok során több mint 2000 krónikus bronchitisben szenvedő beteget kezeltek reishivel. Két héten belül a betegek 60-90 százaléka mutatott szignifikáns javulást, az idősebb betegek és az asztmás betegek állapota javult a legjobban.
Még egy megjegyzés a pecsétviaszgomba kapcsán: az allergiát, mint sok más egészségügyi problémát a stressz súlyosbíthatja. A pecsétviaszgomba stresszoldó gyógynövényként kiváló választás a feszültség enyhítésére.

Egyéb hatékony gyógygombák

A mandulagomba allergiaellenes hatása ugyancsak figyelemreméltó és kutatásokkal is alátámasztott. A Nutrients nemzetközi szaklapban közzétett vizsgálati eredmény szerint a gomba kivonatának szezonális alkalmazása felveszi a harcot a pollenallergia ellen. Ezt a hatást fokozhatja a sün-, a bokros-, valamint a mandulagombával történő együttes adagolása. A shiitake (Lentinula edodes), valamint a kínai hernyógomba (Cordyceps sinensis) kivonatai szintén tartalmaznak olyan hatóanyagokat, amelyekről bebizonyosodott, hogy mérséklik a gyulladást. A Lentinula edodes kivonata elsősorban bizonyos bőrellergiák enyhítése és megelőzése terén jár élen derült ki egy kutatásból, míg a Cordyceps sinensisé a légúti gyulladásokat kísérő tünetek leküzdését szolgálja.

A Food and Function tudományos folyóiratban publikált, a gyógygombákban rejlő antioxánds béta-glükánok klinikai vizsgálatokkal igazolt hatásairól szóló cikkben azok allergiaellenes tulajdonságáról is szó esik, kihangsúlyozva, hogy elnyomják a gyulladásos markereket. Elsősorban a parlagfű- és a cédruspollen allergiások tünetei csökkentek jelentősen. A felsorolt gombák a reishihez hasonlóan oldható és oldhatatlan rostot is tartalmaznak. Az oldható rost főként béta-glükán poliszacharidokból áll, amelyek a gomba sejtfalának alkotórészei. A poliszacharidok a gombák aktív összetevői, amelyek immunmoduláló és gyulladáscsökkentő hatást fejtenek ki, ezáltal lehetővé teszik a gombák gyógyászati ​​célú felhasználását. Az asztmát a légutak gyulladásos betegsége okozza, azonban a gyulladás csökkentésével a gyógygombák asztmaellenes hatással bírnak.

A Fachet Vital Defense Basic gyógygomba-kivonatokat tartalmaz és nem gombaport

A Fachet Vita Defense Basic bokrosgomba-kivonatot, poliszacharidokat, mandulagomba-kivonatot és pecsétviaszgomba-kivonatot egyaránt tartalmaz. A gombapor nagyrészt sima őrlemény, a kivonat pedig vizes, vagy alkoholos kivonással nyert hatóanyagokkal dúsított terméket takar. A gombaporok és a gombakivonatok közötti különbséget fontos megérteni. A két anyag különféleképpen készül, és különféle gyógyászati tulajdonságokkal rendelkezik. Az extrahált vegyületek sokkal hatékonyabbak, mint a szárított gombapor. A gyógygombák legtöbb jótékony vegyületét a gombák sejtfala zárja be. A sejtfal kitinből, kemény és emészthetetlen anyagból áll, ami hővel bontható le. A forró víz lebontja a sejtfalat, és felszabadítja a béta-glükánokat, poliszacharidokat, antioxidánsokat és más gyulladásgátló vegyületeket. A többi gyógyászati célra szánt tápanyag csak alkohollal történő extrakcióval vonható ki. Az alkoholkivonás feloldja többek közt a triterpéneket. Az extrahálatlan gombák terápiás hatása jóval szerényebb Az extraktumok hátránya, hogy egyes diétás rostok, illetve a vitaminok és ásványi anyagok egy része valószínűleg elvész.