Gyógygombák és a tudomány: ezt állítja egy professzor

Gyógygombák hatásai nemcsak rákra

Sok minden elhangzik a gyógygombák kapcsán, ám akkor járunk el helyesen, ha ezeket az információkat tudományos forrásokból is ellenőrizzük. Alábbi összeállításunkkal ebben szeretnénk segítséget nyújtani.

A gyógygombák funkcionális tulajdonságait a tudományos közösség egyre inkább elismeri. Az International Journal of Molecular Sciences című folyóiratban közölt elemzés szerint számos gombafajta rendelkezik antiallergén, antimikrobiális, antioxidáns, gyulladásgátló, rákellenes és immunmoduláló tulajdonságokkal. Néhányukról kimutatták, hogy védő hatást fejtenek ki a májra, az agyra, a csontrendszerre és a szív- és érrendszerre, valamint a lipid- és glükózanyagcserére. Ennek az az oka, hogy a gyógygombák számos bioaktív vegyületet tartalmaznak, például poliszacharid β-glükánt (béta-glükán) vagy poliszacharid-fehérje komplexeket, így lektineket, laktonokat, terpenoidokat, alkaloidokat, antibiotikumokat és fémkelátképző szereket.
„A gombakivonatokban lévő béta-glükánok vagy poliszacharid-fehérje komplexek jelenléte nagyszerű terápiás alkalmazásokkal bír az emberi egészségre nézve, mivel a többi között cukorbetegség elleni, rákellenes, elhízás- és immunmoduláló hatással is rendelkeznek” – állítja Giuseppe Venturella professzor, az olaszországi Palermói Egyetem kutatója és hozzáteszi: „Emellett a béta-glükánok jelentős hatást gyakorolnak az emberi bélrendszer mikrobiális flórájának egészségére, és megfelelő dózisban felszívódva a diétával összefüggő krónikus betegségek lehetséges gyógyszerészeti megelőző szereiként ismerték el őket.”

Gyógygombák: a kozmetikai ipar is kihasználja jótékony hatásaikat

A Venturella kiterjedt kutatásokat végzett a gyógygombák terén. „A legnagyobb meglepetés minden bizonnyal az, hogy a természetben előforduló gombafajok mindegyike változatos felhasználási területet biztosít, és különböző szinteken használhatók fel” – mondja. „A gyógygombákat diétás élelmiszerként, étrend-kiegészítőként és egy új gyógyszercsoportként, az úgynevezett gombagyógyszerként alkalmazzák. Különböző vegyületeiket a kozmetikai cégek filmképző képességükre, az epidermális növekedési faktor aktiválására, antioxidáns, antiallergiás, antibakteriális és gyulladáscsökkentő hatásukra, a kollagénaktivitás serkentésére, az autoimmun vitiligo gátlására és az akne kezelésére használják” – emlékeztet a professzor.
Rámutat azonban arra is, hogy további kutatásokra van szükség a mikoterápia (gomba-kiegészítés) klinikai értékének teljes megértéséhez.

Immunerősítés gyógygombák segítségével

A gyógygombákat rákellenes és immunerősítő tulajdonságaikkal kapcsolatban vizsgálták a legszélesebb körben. A Nutrients folyóiratban megjelent áttekintés szerint az olyan gombákból származó vegyületek, mint a mandulagomba, a süngomba és a bokrosgomba, képesek lehetnek közvetlenül megtámadni és elpusztítani a rákos sejteket. Közvetett daganatellenes hatásuk is lehet azáltal, hogy lassítják a kóros erek képződését, növelik a rákellenes fehérvérsejtek számát, csökkentik a gyulladást és hozzájárulnak a bélrendszer jobb egészségéhez. Számos kelet-ázsiai ország orvosai rendszeresen ajánlják a gyógygombákat kiegészítő rákkezelésként. A Frontiers in Pharmacology folyóiratban megjelent áttekintés szerint egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy bizonyos gombák valóban csökkenthetik a hagyományos rákterápiák káros hatásait, és növelhetik a rákos betegek túlélési esélyeit.
Számos gombavegyület I., II. és III. fázisú klinikai vizsgálatokon ment keresztül, és széles körben sikeresen alkalmazzák Ázsiában, kisebb mértékben Európában, különféle rákos megbetegedések és egyéb betegségek kezelésében. A mikoterápia lehetséges mellékhatásairól azonban nem sokat tudunk. Egyes esetekben erősebb gyomor-bélrendszeri reakciókról és a vérsejtszám változásáról számoltak be, amelyek véralvadási problémákat okozhatnak.

A gyógygombák javítják az anyagcserét

Krónikus kardiometabolikus állapotok leküzdésére is használhatók, amelyek leggyakrabban az elhízással kapcsolatosak. A Molecules-ban megjelent tanulmány szerint a gombák gyulladásgátló tulajdonságai segíthetnek a magas vérnyomás és a metabolikus szindróma elleni védekezésben. Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a gyógygombák különösen hasznosak lehetnek a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében. A World Journal of Diabetes című folyóiratban megjelent cikk szerint a mandulagomba és a pecsétviaszgomba segíthetnek szabályozni a vércukorszintet, és megelőzhetik a hiperglikémia másodlagos szövődményeit. A kutatások többsége azonban in vitro és állatkísérletek eredményein alapul, ezért további humán vizsgálatokra lehet szükség ezeknek az eredményeknek a megerősítéséhez.

Egyéb lehetséges egészségügyi előnyök

A gyógygombáknak számos egyéb egészségügyi előnye is lehet. A Planta Medica folyóiratban közölt kutatás azt mondja, hogy az olyan gombák, mint az óriási osztriga, a pecsétviaszgomba és az oroszlánsörény, enyhíthetik bizonyos neurológiai állapotok tüneteit. Az idegi degeneráció és a kapcsolódó mozgás- és kognitív problémák nagy szerepet játszanak az olyan betegségekben, mint az Alzheimer-kór, a Parkinson-kór, a Huntington-kór és a sclerosis multiplex. A gyógygombák védelmet nyújthatnak az idegrendszeri zavarok ellen, és javíthatják az idegrendszeri betegségekben szenvedők életminőségét. Sőt, az előzetes vizsgálatok azt sugallják, hogy a gyógygombák segíthetnek a depresszió leküzdésében. A Foods-ban végzett tanulmány kimutatta, hogy a gombák jelentős mennyiségben tartalmazhatnak 5-hidroxi-L-triptofánt (5-HTP), amelyet a szerotonin – a hangulatjavító neurotranszmitter – termelésére használnak. De, ahogyan a Mini Reviews in Medicinal Chemistry című folyóiratban megjelent elemzésben rámutattak, további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy a gyógygombákat klinikai körülmények között alkalmazzák.

www.livescience.com/what-are-medicinal-mushrooms

Bár a dr. Fachet termékek tartalmazzák a cikkben szereplő gyógygombákat, a fentiekben olvasható állítások nem vonatkoztathatók közvetlenül a honlapon árusított termékeinkre. Az étrend-kiegészítők nem helyettesíthetik a kiegyensúlyozott étrendet és életmódot, valamint nem válthatják ki a gyógyszeres kezelést.